Jump to content

Napoje energetyzujące w diecie sportowca


Michal
 Share

Recommended Posts

Wiele napojów energetyzujących jest reklamowanych przez sportowców lub podczas wydarzeń sportowych, co sprawia, że są one chętnie wybierane przez kulturystów.
Okazuje się, że skład tych napojów jest na tyle kontrowersyjny, że niektóre kraje skandynawskie całkowicie zabroniły ich sprzedaży. W Polsce wiedza o działaniu napojów tego typu nadal jest niewielka, a to, że promuje się je w telewizji i na wydarzeniach sportowych sprawia, że cieszą się ogromną popularnością. Niektóre osoby błędnie kojarzą je, jako coś zdrowego. Często są mylone także z napojami izotonicznymi, które mają zupełnie inne działanie.
 
Dlaczego nie powinniśmy pić napojów energetyzujących?
Napoje tego typu zawierają bardzo dużo kofeiny, a jeśli będziesz spożywał je przed wieczornym treningiem, prawdopodobnie pojawią się u Ciebie problemy z zasypianiem. Z tego powodu trening staje się mniej efektywny, bo organizm nie regeneruje się. Zawierają one dużo cukru i barwników, które mogą być przyczyną problemów z osiąganiem dobrych wyników na siłowni. Dodatkowo, po wypiciu napoju energetycznego czujemy przypływ energii tylko przez kilkanaście minut, a następnie dochodzi do obniżenia nastroju.
 
Dodatkowa dawka kofeiny na pewno nie jest potrzebna osobom, które regularnie piją kawę i herbatę, bo jej nadmiar prowadzi między innymi do drżenia rąk i uczucia lęku. Ten efekt jeszcze bardziej nasilony jest u tych osób, które unikają kofeiny, gdyż mają one znacznie mniejszą tolerancję.
Bardzo ciekawe jest to, że rodzice nigdy nie zgodziliby się na to, by dziecko piło kawę, jednak to, że będzie ono piło napoje energetyczne, najczęściej nie robi na nich wrażenia. Nadmiar kofeiny może prowadzić do palpitacji serca, skurczów mięśni i zaburzeń równowagi.
 
Są one niewskazane przede wszystkim dla osób, które chcą zrzucić nadmiar kilogramów. Zawartość cukru czy aspartamu wpływa na podwyższenie poziomu glukozy we krwi i następnie na jego szybkie obniżenie, dlatego wkrótce po wypiciu takiego napoju, mamy ochotę na coś słodkiego.
Napój pobudzający prowadzi do odwodnienia organizmu, ponieważ zawiera bardzo dużo kofeiny. Z tego powodu, jego zastosowanie na przykład przed treningiem, jest bardzo złym rozwiązaniem.
 
Kolejną grupa osób, które są narażone na przedawkowanie napojów energetycznych, są studenci i osoby pracujące po nocach. Brak snu, maskowany działaniem kofeiny, zmniejsza wydajność intelektualną i zdolność do podejmowania wyborów.
 
Napoje energetyzujące mogą być przyczyną śmierci
Skąd biorą się zarzuty stawiane firmom, które produkują napoje energetyzujące? Częste picie napojów tego typu bardzo obciąża serce i na świecie doszło do kilku przypadków zgonów, spowodowanych nadużywaniem energy drinków.
W USA, gdzie moda na napoje tego typu jest jeszcze bardziej rozpowszechniona niż w Polsce, z ich przyczyny zmarł na przykład 33 latek Cory Terry. Takich przypadków jest znacznie więcej.
 
Najgorszym rozwiązaniem jest połączenie energetyków wraz z alkoholem, co powoduje, że jego działanie usypiające i uspokajające jest znacznie słabsze. W takiej sytuacji mamy wrażenie, że jesteśmy trzeźwi, ale nie ma to nic wspólnego z rzeczywistością. Osoby pijące takie drinki, częściej powodują wypadki samochodowe.
 
Niebezpieczne dodatki
Kofeina to nie jedyny niebezpieczny dodatek do napojów energetycznych. W ich skład wchodzi miks witamin z grupy B (który może zagęszczać krew), duża ilość cukru lub aspartamu, dodatki wpływające na smak i kolor, a także tauryna, nasilająca działanie kofeiny.
Najgroźniejsze są tak zwane "shoty", które zawierają ogromną ilość tych wszystkich substancji w bardzo małej objętości. U osoby, która jest wrażliwa na kofeinę, przyjęcie nawet jednej porcji, może doprowadzić do poważnych problemów.
 
Podsumowanie
Energy-drinki nie powinny być regularnie pite przed treningami, ponieważ będą wpływały na zmniejszenie jego skuteczności i problemy zdrowotne. Jeśli potrzebujesz większej ilości energii lepiej jest sięgnąć po stacki przedtrenigowe, które zawierają dokładnie opracowaną formułę, wpływającą na zwiększenie motywacji do treningu.

 

Dobrze sprawdzają się też naturalne produkty, takie, jak yerba mate czy guarana, a także tradycyjna kawa w rozsądnych ilościach.
Link to comment
Share on other sites

Indywidualne Plany Treningowe

  • Replies 0
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Popular Days

Top Posters In This Topic

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Recently Browsing   0 members

    No registered users viewing this page.

×
×
  • Create New...