Trip Napisano 22 Kwietnia 2022 Zgłoszenie Udostępnij Napisano 22 Kwietnia 2022 Badanie – Czy cena jedzenia i napojów ma wpływ na ich smak? Oczekiwania mogą w znacznym stopniu wpływać na postrzegane doświadczenie, znane również jako efekt placebo. Na oczekiwania wobec żywności lub napojów może mieć wpływ ich cena, która może wpływać na postrzegany smak. W niniejszym badaniu sprawdzono, czy różnica w cenie może mieć wpływ na postrzeganą satysfakcję z tego samego wina. Uczestnicy dwukrotnie degustowali to samo wino: raz, gdy mówili, że jest sprzedawane za 5 dolarów i raz, gdy mówili, że jest sprzedawane za 45 dolarów. Przyjemność odczuwaną oceniano za pomocą 6-punktowego kwestionariusza. Ponadto wykorzystano funkcjonalny rezonans magnetyczny do oceny aktywności obszaru mózgu związanego z odczuwaniem przyjemności. W rzeczywistości uczestnicy postrzegali wino jako znacznie przyjemniejsze, gdy myśleli, że sprzedaje się je za 45 dolarów w porównaniu z 5 dolarami. Ponadto odnotowano większą aktywność w obszarze mózgu związanym z odczuwaniem przyjemności. Dlatego oczekiwanie, że jedzenie lub napoje będą smaczne ze względu na czynniki zewnętrzne, takie jak cena czy marka, prawdopodobnie spowoduje, że doświadczenia z nimi związane będą przyjemniejsze. Podsumowując, cena wina (i prawdopodobnie innych napojów lub żywności) może w znacznym stopniu wpływać na jego postrzegany smak. Źródło: Plassmann i in. Marketing Actions Can Modulate Neural Representations of Experienced Pleasantness (Działania marketingowe mogą modulować neuronalne reprezentacje doświadczanej przyjemności). Proc Natl Acad Sci USA Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Rekomendowane odpowiedzi
Dołącz do dyskusji
Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.
Uwaga: Twój wpis zanim będzie widoczny, będzie wymagał zatwierdzenia moderatora.